حساب کاربری

یا

مقالات علمی
دسته‌بندی نشده

 CRI یا شناسه نمود رنگ

دسته‌بندی نشده

کلوین چیست؟

دسته‌بندی نشده

چراغ های رشد گیاه

دسته‌بندی نشده

مقایسه لومن و وات

چراغ های رشد گیاه

زمان مطالعه8 دقیقه

تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲تعداد بازدید : 228نویسنده : دسته بندی : دسته‌بندی نشده
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

چراغ های رشد گیاه LED چیست؟

چراغ ھای رشد گیاه LED برای تقلید نور خورشید طراحی شده اند که بر فرآیند فتوسنتز گیاھان تأثیر می گذارد. از آنھا برای کاشت در فضای داخلی استفاده می شود تا روشنایی مناسب برای کشت فراھم کند . از آنجایی که این نورھا مستقیما بر رشد گیاھان تأثیر می گذارند ، به آنھا چراغ رشد گیاه می گویند.

از این چراغ ھا برای کشت در سطح صنعتی ، باغبانی ، تکثیر گیاھان ، باغبانی داخلی ، تولید مواد غذایی و مصارف خانگی استفاده میشود.

با این حال، گزینه ھای دیگری مانند لامپ ھای رشته ای، لامپ ھای تخلیه با شدت بالا ( HID ) و چراغ ھای فلورسنت نیز در کنار LED استفاده می شوند اما دیودھای ساطع کننده نور یا فناوری LED محبوب ترین ھستند زیرا بالاترین پرتو ( PAR ) از ھرنور در فعالیت Photosynthetically را تولید می کنند و دماھای رنگی متفاوت، طیف نور، شدت آن و… را به بھترین نحو ارائه می دھد که نور ایده آل را برای رشد انواع مختلف گیاھان تسھیل می کند.

 

 

چراغ های رشد گیاه LED چگونه کار می کند؟

برای اینکه بدانید چراغ رشد LED چگونه کار می کند، ابتدا باید مکانیسم فتوسنتز در گیاھان را بدانید ، غذا برای رشد ھر موجود زنده ای ضروری است و ھمین امر در مورد گیاھان نیز صدق می کند.

 

نقش نور خورشید در فتوسنتز

نور خورشید یکی از عناصر حیاتی در سیستم تولید غذا یا فرآیند فتوسنتز گیاھان است . کلروپلاست موجود در گیاه طیف نور خاصی را از نور خورشید جذب می کند تا الکترون ھای پر انرژی تولید کند . سپس از این الکترون ھا برای تشکیل انرژی پایدارتر استفاده می شود که دی اکسید کربن را به کربوھیدرات ھا ترکیب می کند. این کربوھیدرات غذا یا منبع انرژی است که به رشد گیاھان کمک می کند . بنابراین با تبدیل انرژی نور به انرژی شیمیایی ، گیاھان انرژی / غذای ضروری برای رشد خود تولید می کنند و ھمین مکانیسم در چراغ ھای رشد LED نیز دنبال می شود.

Light Grow LED تقلید کننده نور خورشید

گیاھان مختلف برای فعال کردن فرآیند فتوسنتز خود به طیف ھای نوری متفاوتی نیاز دارند. و ھر یک از این طیف ھای نوری تأثیر جداگانه خود را بر رشد گیاه می گذارد.

بیشتر گیاھان برای رشد معمول خود در معرض نورھای قرمز و آبی ھستند . اما استفاده از رنگ‌ھای دیگر مانند سبز ، آبی تیره و قرمز بسیار میتواند نتایج برجسته ای در رشد گیاه نیز به ھمراه داشته باشد.  برای برآورده کردن تمام این نیاز ھا ، چراغ ھای رشد گیاه LED در گزینه ھای قابل تنظیم و چراغ ھای رشد گیاه LED فول اسپکتروم با تمام طیف ھای نوری مورد نیاز گیاھان ارائه میشود.

 

 

چراغ های رشد گیاه LED با توجه به طیف ھای نور مناسب برای رشد گیاه سه نوع اصلی ھستند :

 

چراغ رشد گیاه LED جھت رشد رویشی : طیف نور آبی

مرحله رویشی گیاھان به طیف نور آبی نیاز دارد تا چرخه رشد را محکم نگه دارد. با در نظر گرفتن این عامل، چراغ ھای رشد LED رویشی به طور خاص برای مرحله رشد رویشی گیاھان طراحی شده اند. آنھا طیف نور آبی را از ۴٠٠ تا ۵٠٠ نانومتر ارائه می دھند.

این طول موج نور  باعث رشد برگ و ساقه ، رشد ریشه و ساختار کلی گیاه می شود و بیشتر تولید کلروفیل را تحریک می کند و اجازه می دھد تا 2CO بیشتری وارد برگ ھا شود.

چراغ رشد گیاه LED جھت گلدھی : طیف نور قرمز

پس از مرحله رویشی گیاھان، مرحله گلدھی شروع می شود. این مرحله برای تحریک ھورمون ھای لازم برای گلدھی و باردھی نیاز به طیف نور قرمز دارد. چراغ ھای LED رشد گلدھی برای برآوردن نیازھای نور گیاه طراحی شده اند. آنھا نورھایی را با نسبت بیشتری از طول موج قرمز (۶٠٠-٧٠٠ نانومتر) روشن می کنند. چنین نوری تولید ھورمون را برای شروع فرآیند گلدھی تحریک می کند و رشد گل و میوه را افزایش می دھد. بنابراین نور این LED باعث انتقال از رشد رویشی به رشد تولید مثلی می شود.

چراغ رشد گیاه LED جهت تمام مراحل رشد : طیف کامل (فول اسپکتروم)

چراغھای رشد گیاه LED با طیف کامل یا فول اسپکتروم ، طیفھای نور طبیعی خورشید را تکرار میکنند که تمام طول موجھای نور را فراھم میکنند. آنھا طیف متعادلی را منتشر می کنند که کل محدوده نور مرئی ( ٣٨٠ تا ٧۶٠ نانومتر ) را پوشش می دھد.

اینھا شامل نورھای قرمز و آبی است که مراحل رویشی و گلدھی گیاه را می پوشاند. علاوه بر این، طیف ھای نور دیگری مانند نورھای نارنجی، زرد، سبز و قرمز دور نیز در آن گنجانده شده است. بنابراین، چراغ رشد LED با طیف کامل نیازھای نوری گیاھان را برای تمام مراحل زندگی، از نھال تا رشد رویشی و گلدھی، برآورده می کند.

جدول زیر به طور کامل تاثیر طیف ھای مختلف نور را بر مراحل زندگی یک گیاه شرح میدھد:

 

 

 

 

مزایای چراغ های رشد گیاه LED :

 

چراغ ھای رشد گیاه LED مزیت بسیاری را برای باغبانی و باغبانی داخلی به ارمغان می آورد. از جمله :

 

مصرف برق اقتصادی

چراغ ھای رشد گیاه LED بسیار کم مصرف ھستند. آنھا حدود ٪٨٠ انرژی کمتری نسبت به چراغ ھای رشد فلورسنت مصرف می کنند. در نتیجه ، استفاده از چراغ ھای رشد گیاه LED باعث صرفه جویی در قبض برق شما و به حداقل رساندن ھزینه ھای کلی باغبانی می شود.

طول عمر بیشتر

دوام و استحکام چراغ ھای رشد گیاه LED آنھا را به بھترین گزینه برای استفاده در باغبانی داخلی تبدیل می کند. در جایی که لامپ ھای فلورسنت یا تخلیه با شدت بالا(HID) حدود ١٠،٠٠٠ تا ٢٠،٠٠٠ ساعت دوام می آورند، LED ھا می توانند ۵٠،٠٠٠ تا ١٠٠،٠٠٠ ساعت بدرخشند . یعنی اگر روزی ١٢ ساعت از چراغ رشدگیاه LED  استفاده شود حدود ١١ تا ٢٢ سال عمر می کند ! علاوه بر این، آنھا نیازی به تعمیر و تعویض مکرر ندارند. این مزیت ، امر نگھداری شما را بسیار راحت تر می کند.

مناسب فضاھای کوچک

چراغ ھای رشد گیاه LED در طرح ھا و الگوھای مختلفی وجود دارند که متناسب با محیط ھای متفاوت باغبانی طراحی شده اند. از جمله : چراغ ھای رشد LED عمودی، چراغ ھای رشد LED T5 یا خطی و چراغ ھای رشد LED پنلی.

چراغ ھای رشد گیاه LED خطی مکس لایت گزینه ای عالی برای تامین روشنایی مکمل ھستند، طراحی باریک و ظریف برای نصب در فضاھای کوچک دارند و ھمراه آن سیم برق ١٢٠ سانتی متری عرضه میشود که می توانید آنھا را در ھر گوشه ای از گلخانه یا خانه نصب کنید تا مطمئن شوید که نور حتی به قسمت ھای پایینی گیاه می رسد.

حداقل گرما را تولید می کند ( ایمنی در برابر آتش سوزی )

چراغ ھای رشد گیاه LED با ھیت سینک حرارتی کارآمدی که دارند ، فیکسچر را در حین کار خنک نگه می دارد. ھمچنین یک محیط مطلوب را در باغ داخلی بدون گرم کردن آن حفظ می کند. برخی چراغ ھای رشد دیگر مانند چراغ ھای فلورسنت به سرعت و بیش از حد گرم می شوند و خطر آتش سوزی ایجاد می کنند. اما با چراغ ھای رشد گیاه LED لازم نیست نگران این عوامل باشید.

ایمنی بیشتر محیط زیست

چراغ ھای رشد گیاه LED در مقایسه با سایر گزینه ھای روشنایی سازگار با محیط زیست ھستند. آنھا حاوی مواد مضر مانند جیوه نیستند که معمولا در لامپ ھای فلورسنت یافت می شوند.  علاوه بر این، این چراغ ھا عاری از تشعشعات مضر فرابنفش UV و مادون قرمز IR ھستند. ھمچنین نور آنھا برای انسان بی خطر است. بنابراین، LED ھا محیط امن تری را برای گیاھان و پرورش دھندگان فراهم می کنند.

 

 

معایب چراغ های رشد گیاه LED :

علاوه بر لیست طولانی مزایای چراغ ھای رشد گیاه LED ، معایبی ھم نیز وجود دارد . بزرگترین نقطه ضعف این چراغ ها ھزینه اولیه بالای آن است.

چراغ ھای رشد گیاه LED در مقایسه با چراغ ھای رشد سنتی مانند فلورسنت و HID گرانتر ھستند. اما با توجه به ھزینه نگھداری و قبض برق، LED ھزینه اولیه را جبران می کند.
یکی دیگر از معایب آنھا این است که گاھی نفوذ نور محدود دارند . گیاھان در برگ ھا و شاخه ھای پایینی ھم نیاز به نوردارند اما چراغھای رشد گیاه LED گاھی اوقات به دلیل نور متمرکز و جھت دارشان نمیتوانند این الزامات را برآورده کنند.

با این حال، می توانید این مشکل را با نورپردازی تکمیلی حل کنید. به عنوان مثال، می توانید چراغ ھای رشد LED خطی را به ھمراه پنل ھای LED یا چراغ ھای رشد LED عمودی نصب کنید.

خطر محصولات بی کیفیت ھم از معایب چراغ ھای رشد گیاه LED میباشد. LED محبوب ترین و گران ترین دسته نور رشد است. و برای استفاده از این مزیت، بسیاری از مشاغل غیر صادقانه برای سود بیشتر، نورپردازی با کیفیت پایین را در بازار ارائه می کنند. در نتیجه ، این نورھا نمی توانند طول موج یا طیف نور مورد نیاز را ارائه دھند. علاوه بر این، آنھا به اندازه کافی بادوام نیستند و نیاز به تعویض مکرر دارند. برای جلوگیری از چنین شرایطی، باید قبل از خرید ھر چراغ رشد LED در مورد اعتبار برند تحقیق کنید .

لازم به ذکر شما میتوانید با اطمینان کامل برند مکس لایت را انتخاب کنید … ھدف شرکت الماس درخشان قبل از ھرچیزی ھمواره جلب رضایت مشتریان با تولید محصولات با کیفیت بوده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *